13 de novembre 2007

La Campanya contra el 4t Cinturó: Dotze anys treballant pel desenvolupament sostenible al Vallès

(Article publicat a El 9 Nou del Vallès Oriental el divendres 9 de novembre)

La Campanya contra el 4t Cinturó ha convocat per al proper diumenge 18 de novembre una nova manifestació, aquest cop a Granollers. Un ja ha perdut el compte de quantes manis de la CCQC ha viscut: A Granollers, a Sabadell, a Terrassa, a Abrera... Han passat dotze anys des que es va constituir la plataforma ciutadana més important que hi ha hagut al Vallès en molt de temps, capaç d’aglutinar entitats culturals i esportives, grups ecologistes, associacions de veïns, sindicats, partits polítics... I tothom en defensa d’una idea comuna: També al Vallès cal una nova manera de pensar la mobilitat, superant l’època desarrollista de les grans infraestructures, potenciant el transport públic i contribuint a concebre un model de territori on el desenvolupament econòmic i social pogués anar de la mà de la protecció del patrimoni natural.


En aquests dotze anys la Campanya ha madurat i ha estat capaç no només de manifestar la seva oposició (sempre raonada) a un projecte concret com era el del 4C, sinó de construir una alternativa i posar-la sobre la taula per tal de ser debatuda. Una proposta no només de mobilitat (que també) sinó de model de territori. Ningú podrà acusar mai la CCQC d’instal•lar-se en la “Cultura del No”.


Algunes d’aquestes argumentacions fetes per la Campanya ja han estat acceptades de manera més o menys explícita. Les darreres propostes de traçat del que ara anomenen “Ronda del Vallès” posen de manifest que la qüestió no és, com es deia anys enrere, fer un by pass al nord de l’AP7 per al trànsit de llarg recorregut (amb la pressió urbanística que això generaria sobre espais agroforestals fins ara prou ben conservats) sinó que el que cal solucionar són les comunicacions internes entre els continus urbans de la plana vallesana. I també hi ha (amb matisos, certament) consens en què aquestes comunicacions no es poden resoldre només pensant en noves autovies, sinó que cal millorar la xarxa de carreteres secundàries i, sobre tot i de manera urgent, tirar endavant nous projectes de línies de ferrocarril.


Encara hi ha, no obstant, molta feina a fer. En els propers mesos es decidirà bona part d’aquest model futur de mobilitat (i per tant de planificació territorial) per al Vallès, i cal que la societat continuï demanant solucions reals basades en el sentit comú i en el respecte pel territori. És l’hora de deixar-se sentir en defensa de més i millor transport públic; d’unes infraestructures dimensionades amb seny, integrades en el paisatge i respectuoses amb els ecosistemes; d’un urbanisme ordenat i racional que, a la vegada que aporti serveis als ciutadans i les ciutadanes, permeti la protecció i la correcta gestió de la immensa riquesa natural que encara es preserva a la nostra comarca; d’una reformulació de la mobilitat que serveixi per reduir els alarmants nivells de contaminació atmosfèrica i per lluitar contra el canvi climàtic.Per tot això és important que el proper dia 18 deixem sentir la nostra veu. Per un Vallès viu, divers i a la mida de les persones. Per un Vallès sense 4t Cinturó.


4 comentaris:

Imatges... ha dit...

Els follets de la informàtica, o la meva imperícia, han fet desaparèixer (esperem que momentàniament) el meu blog (http://rogermoralespuig.blogspot.com).

Estic batallant per a recuperar-lo.

La meva llanterna de cinema continua activa: http://llanternamagica.blogspot.com

Roger M. Puig ha dit...

En fi, la informàtica acaba imposant-se sempre. Ja tinc nou bloc.

Anònim ha dit...

El teu bloc ha estat agregat a la nova blogosfera terrtorial: http://www.territori.info.

La blogosfera territorial és un projecte emparat per la Societat Catalana d'Ordenació del Territori (SCOT) que té per objecte donar a conèixer les reflexions presents a la xarxa a l'entorn del territori i dels seus processos i transformacions.

Desarrollo Sostenible ha dit...

Thanks for sharing your thoughts here.Great work.