31 de gener 2007
Analfabetisme científic
De l'enèssima (i darrera? no crec...) reforma en els plans d'estudis d'ensenyament primari s'ha discutit molt sobre la ja famosa tercera hora de llengua castellana. En canvi, sembla que ningú s'ha donat per al·ludit pel fet que l'únic camp d'aprenentatge que perd (moltes) hores de docència és això que ara s'anomena "Coneixement del Medi" i que, quan jo estudiava a l'escola, eren les Ciències Naturals i les Ciències Socials.
Per desgràcia, aquest no és un fet aillat. A Catalunya i a Espanya l'aprenentatge científic ha estat menyspreat en tots i cadascun dels models educatius que s'han anat aprovant, independentment del color polític dels seus autors. Suposo que és l'herència d'allò que sempre s'havia anomenat "cultura general" i que incloïa nocions més o menys bàsiques de llengua i literatura, filosofia, art, geografia i història, enteses generalment com la memorització d'una sèrie de personatges, llocs i dates. És freqüent que als concursos televisius del tipus "Saber y ganar" es pregunti pel nom d'un pintor flamenc o d'un compositor de piano francès; rarament, en canvi, hi ha qüestions sobre matemàtics, físics o biòlegs.
Per explicar aquesta realitat se sol recórrer a l'estúpida memorització de la llista dels reis gots que van patir els nostres pares. Però no cal anar tan enrere. Jo mateix, que vaig decantar-me per les ciències des de ben aviat, vaig haver de barallar-me amb les declinacions llatines i les traduccions de frases nyonyes del tipus "Els nens donen roses als mariners"; o amb la llista de les preposicions castellanes ("A, ante, bajo, con, de, desde..."). I quan vaig fer la Selectivitat em vaig haver d'examinar de filosofia... però no de biologia o de química. I jo volia ser enginyer! Això per no analitzar la pràctica inexistència en els temaris de la història de la ciència i de la tecnologia.
Però resulta que, a començaments del segle XXI, vivim en un món on tenir mínim un bagatge científic (una "cultura científica general") resulta (cada cop més) imprescindible. Ni que sigui per no sentir-nos uns perfectes estúpids: Per què s'encén la llum quan apreto l'interruptor? Hi ha un autor, Javier Fernández Panadero, que ha convertit en "best-seller" un llibre que es titula "Per què el cel és blau". Sí, una collonada, però... per què el cel és blau? Tant poc ens preocupa conèixer tot el que ens envolta?
Polítics, sociòlegs, economistes... Tothom està d'acord que, entre els temes claus que hem d'afrontar com a humanitat durant els propers anys, hi ha el canvi climàtic, la crisi energètica o l'optimització dels recursos hídrics. Problemes amb una base científica inqüestionable. I nosaltres sense saber per què el cel és blau...
Per cert: El personatge de la fotografia és Wilhelm Conrad Röntgen. Ja sé que no és ningú per estar inclòs en els plans d'estudi. Només va descobrir els rajos X i va fer la primera radiografia de la història. Nimietats...
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
5 comentaris:
Hola!
A mi la veritat és que m'hagués molat bastant estudiar història de la ciència. És molt interessant i pot arribar a ser divertida.
Per cert, per si a algú li interessa aquí hi ha una petita explicació de per què el cel és blau:
http://www.astrogea.org/divulgacio/cel_blau.htm
Albert
La veritat és que estic amb tú. Una part tambè que està molt descuidada o sempre es dona un enfoc massa partidista és l'historia. Ja se que es molt difícil no ser objectiu amb ella, però és que d'avegades s'és massa. I si no saben la nostre història farem els mateixos errors i no tindrem cap futur.
Tant de bo aquella mítica frase amb la que comença Braveheart no fos veritat: "La historia la escriben los vencedores" Però en comptades ocasions, crec que per desgràcia gairabé sempre és veritat. En fi, per quan un pla d'estudis digne? Un on s'enselli i el professor al acabar la ESO aspiri a alguna cosa més a part del que nen sàpigue emprar la calculadora. A la meva època estaven prohibides, però ara... Hi ha massa tecnologia a les aules. Una cosa és que no hi hagi, però una altre que hi hagi massa.
Molt bona reflexió. Jo també m'ho he estat plantejant això. No hi pot haver sostenibilitat ni progrés si molts desconeixen el medi natural, a part, el medi natural se sol pintar com "un altre món" on la natura obra lliurement quan rares vegades és així, sinó que l'home hi manté uns vincles molt importants i necessaris per a les nostres demandes. Caldria més coneixaments perquè aquests vincles tinguessin com a bases el respecte i la sostenibilitat amb la natura però sempre dins d'una realitat, la d'un planeta on home i natura estàn en continua relació. Tot això serviria entre d'altres, per trobar solucions a un canvi climàtic, a una més que accelarada extinció d'espècies etc...
Cultura General....
Sota aquestes paraules hem perdut tots hores i hores de maravellos coneixement científic. Només de pensar que qualsevol de nosaltres podria haver aprofitat aquestes hores per tal d'establir les bases de coneixement científic ncessàries per aconseguir, per posar un exemple, noves fonts d'energia, solucions al camvi climàtic, alternatives eficients al petroli, resoldre la fam al mòn....
Estem creant una societat d'inútils totals en materia científica.
Espero que la meva ortografia ho deixi clar: el model educatiu fracasa!
Ivan
Osti! Que bo!
Tu et dius Jordi Garriga i Molinera i ets d'ICV i jo em dic Jordi Molinera i Poblet i sóc de les JERC i Esquerra.
xDDD
Publica un comentari a l'entrada